Koncepcja Pracy
Szkoły Podstawowej Nr 39 im. Wojska Polskiego w Gdańsku
na lata 2017 – 2020
opracowana na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego
- Opracowano na zebraniu Zespołu Wychowawczego dnia 1 września 2017 roku
- Zapoznano Radę Rodziców dnia 11 września 2017 roku
- Przyjęto do realizacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dnia 11 września 2017 roku
- Zaktualizowano na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dnia 1 września 2017 roku
Skład zespołu: Anna Ptasińska – Wojewoda, Małgorzata Kardaś, Anna Senger, Magda Telepska – Kosińska, Małgorzata Żmuda
Podstawą do opracowania Koncepcji pracy szkoły były:
- Ustawa o systemie oświaty z dn. 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm. )
- Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. nr 4, poz. 17)
- Karta Nauczyciela z dn. 26 stycznia 1982 r. ( Dz. U. z 2006 r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.)
- Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.
- Statut Szkoły Podstawowej nr 39
- Program Wychowawczy Szkoły Podstawowej nr 39
- Program Profilaktyki Szkoły Podstawowej nr 39
- Ustawa z dnia 14.12.2016, Prawo Oświatowe
Nasza szkoła jest przyjazna dzieciom i ich rodzicom, ścisłe związana z regionem i społecznością lokalną, otwarta na potrzeby wychowanków i środowiska. Naszym przesłaniem w pracy dydaktycznej i opiekuńczo-wychowawczej jest połączenie nauki z dobrą zabawą, przygotowanie wychowanków do życia w społeczności lokalnej, poszanowania historii oraz tradycji narodowej, otwartego na świat i potrzeby innych ludzi. Głównym celem szkoły jest dobro uczących się dzieci, działalność zgodna z lokalnymi potrzebami i możliwościami oraz kierowanie się w pracy dydaktyczno – opiekuńczo – wychowawczej obowiązującymi przepisami i kierunkami polityki oświatowej.
Naszym zadaniem jest:
- stworzenie uczniom optymalnych warunków do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju intelektualnego, fizycznego i duchowego na miarę ich możliwości,
- doskonalenie procesu edukacyjnego skierowanego na przygotowanie uczniów do kolejnego etapu kształcenia,
- motywowanie uczniów do aktywności w procesie uczenia się, tak by nauka stawała się przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem,
- rozwijanie kreatywności,
- wszechstronna pomoc dzieciom w celu wyrównywania szans edukacyjnych (edukacja włączająca)
- kształtowanie postaw wychowanków zgodnych z oczekiwaniami rodziców i wychowawców oraz potrzebami rynku pracy,
- przygotowanie do życia w społeczności, w której żyjemy,
- indywidualizowanie potrzeb wychowanków,
- wspieranie rodziny w procesie wychowania i nauczania,
- dobór metod i form pracy dydaktycznej i opiekuńczo- wychowawczej dostosowanych do możliwości i uwarunkowań placówki,
- stałe doskonalenie warsztatu pracy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych kadry pedagogicznej,
- podejmowanie nowatorskich działań w celu uatrakcyjnienia procesu dydaktyczno-wychowawczego.
Szkoła prowadzi działania umożliwiające realizację koncepcji pracy:
- monitorowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- analizowanie potrzeb uczniów mających trudności w nauce,
- organizacja różnych form zajęć wspierających rozwój,
- organizacja zajęć pozalekcyjnych dla uczniów o rożnych uzdolnieniach i zainteresowaniach,
- wyposażenie szkoły w nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne na miarę najnowszych technologii,
- stała poprawa warunków lokalowych,
- stały kalendarz imprez i uroczystości szkolnych,
- realizacja projektów edukacyjnych i edukacyjno-wychowawczych,
- udział w akcjach charytatywnych i wolontariackich,
- organizacja pomocy socjalnej i wsparcia rodzinom w potrzebie,
- realizacja projektów prozdrowotnych,
- prezentowanie osiągnięć uczniów,
- promocja szkoły w środowisku,
- dostosowanie warunków pracy do zaleceń określonych w podstawie programowej,
- rozwijanie odpowiedzialności podczas korzystania z mediów społecznych.
W naszej szkole stosujemy aktywne metody nauczania i wychowania, których celem jest odkrywanie tkwiących w dzieciach różnorakich talentów i dbałości o ich rozwijanie.
Nadrzędnym celem jest stworzenie dobrych warunków dla prawidłowego rozwoju każdego ucznia:
- tworzymy ciepłą, kameralną atmosferę,
- sprzyjamy sukcesom uczniów,
- otwieramy się na zmiany i pomoc dzieciom w przystosowaniu się do zachodzącej transformacji,
- uczymy samodzielnego, twórczego poszukiwania wiedzy i umiejętnego wyboru informacji,
- motywujemy do systematycznego uczenia się,
- likwidujemy przeszkody uczenia się (bieda, głód, zła organizacja),
- proponujemy tolerancję i szacunek dla podzielonych wartości i ludzkich swobód,
- staramy się efektywnie kształcić nie tylko najzdolniejszych uczniów, ale dobrze uczyć najsłabszych wychowanków.
Do realizacji kierunków kształcenia i wychowania szkoła dysponuje:
- profesjonalną kadrą pedagogiczną,
- 33 nauczycieli dyplomowanych,
- 20 nauczycieli mianowanych,
- 5 egzaminatorów,
- 1 edukatora,
- nowoczesną bazę dydaktyczną – pracownię komputerową, internet,
- kompleksową opiekę pedagogiczno-psychologiczno-terapeutyczną i logopedyczną,
- oferuje pomoc dzieciom z ryzykiem dysleksji,
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,
- zajęcia wyrównawcze,
- rewalidację dla dzieci z klas integracyjnych,
- stwarza możliwości rozwijania zdolności na zajęciach kół zainteresowań (m.in. koło wokalne, koło teatralne, koło informatyczne, Zespół Tańca Gabi, zajęcia sportowe, itp.),
- wprowadza j. angielski już od klasy 0 – bezpłatnie, od klasy VII drugi język
- umożliwia edukację wszystkim uczniom, niezależnie od płci, statusu społecznego i ekonomicznego, rasy, miejsca zamieszkania, niepełnosprawności, wieku czy wyznania,
- bardzo dobrze współpracujemy z PPP Obywatelska 1,
- uczniowie mają okazję do publikowania swoich prac na stronie internetowej szkoły,
- realizuje własne programy autorskie dotyczące profilaktyki, przemocy, agresji, autorski program edukacji wczesnoszkolnej, poszerzony o treści dotyczące miasta Gdańska,
- posiada bazę sportową – salę gimnastyczną, salę do gimnastyki korekcyjnej, salę do tenisa stołowego,
- prowadzi zajęcia piłki nożnej dla chłopców i dziewcząt z klas I – III,
- zapewnia uczniom stałą, bezpłatną opiekę podczas ferii zimowych i jednego miesiąca wakacji proponując różne formy rekreacji i wypoczynku,
- należy do szkół „Promujących Zdrowie”,
- organizuje imprezy środowiskowe – festyny z okazji Świąt Bożego Narodzenia, Dnia Dziecka, Dnia Sportu, współpracujemy w tym zakresie z organizacjami pozarządowymi, rodzicami i sponsorami,
- prowadzi zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci klas I – III gry i zabawy,
- w czasie wakacji i ferii zimowych organizujemy zajęcia na terenie szkoły w ramach akcji „Lato w mieście”, „Zima w mieście”.
Szkoła posiada:
- 17 sal lekcyjnych,
- świetlicę szkolną dla dzieci rodziców pracujących i matek samotnie wychowujących dzieci czynną od 6.45 – 17.15,
- zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z rodzin potrzebujących wsparcia,
- pracownię komputerową wraz z nowoczesnymi komputerami,
- stołówkę – smaczne, zdrowe i tanie obiady,
- czytelnię i bibliotekę,
- gabinet pielęgniarki szkolnej,
- gabinet psychologa,
- gabinet do rewalidacji indywidualnej,
- gabinet logopedy,
- gabinet terapeutyczny,
- oddzielny budynek z dwoma niezależnymi pomieszczeniami w którym odbywają się zajęcia oddziałów klas „0”.
W swoich działaniach jesteśmy wspierani przez liczną rzeszę wolontariuszy i studentów z różnych uczelni Gdańska. Organizujemy i bierzemy udział w różnych konkursach przedmiotowych, wiedzy, plastycznych i zawodach sportowych na szczeblu rejonowym i wojewódzkim. Jesteśmy szkołą , która przystąpiła do Programu Pomorskiego Certyfikatu Jakości Edukacji. Posiadamy boisko wybudowane w ramach programu „Junior Gdańsk 2012”.
Anna Ptasińska – Wojewoda – Dyrektor Szkoły
Anna Senger – Wicedyrektor Szkoły
Julia Bialk - Wicedyrektor Szkoły